Ceves opservatorija

Prema merenjima EU indeksa ekonomskog raspoloženja, u odnosu na početak 2023. ekonomsko raspoloženje u Srbiji blago se popravlja.

Zaključno sa septembrom, raspoloženje se iz umereno negativne (93) približilo neutralnoj zoni (96). Presudan je uticaj promene kod potrošača – pesimizam sa kraja 2022. polako nestaje sa usporavanjem inflacije – a dodatni impuls dale su i mere kontrole cena u septembru.

Očekivanja građevinarstva su oporavljena budući da je tražnja ostala stabilna, a cene nekretnina pratile opštu inflaciju.

Industrija i dalje nije zabrinuta zbog moguće recesije u Evropi, i njena očekivanja su od početka 2021. i dalje neutralna, mada tek blagi negativni trend postoji. To tumačimo činjenicom da izvoz sektora u kojima dominiraju MSP uglavnom održava trend snažnog rasta iz prethodnih godina, jer se ono zasniva na konstantnom osvajanju tržišta, osnov koji trpi manji pritisak nego trgovina u već uspostavljenim lancima vrednosti.

Trgovina se i pored ograničavanja cena i dalje nalazi u zoni blago pozitivnih očekivanja, kao i sektor usluga.

Ekonomsko raspoloženje u EU približava se umereno negativnoj zoni nakon sporog rasta BDP-a u prvom kvartalu (1,2%) i stagnacije u drugom (0%).

Privredna kretanja u EU vođena su recesijom u pretežno industrijskim privredama – pre svega u Nemačkoj, koja je prešla prag umereno negativnih očekivanja. Navedeni nalazi upućuju na zaključak da bi trebalo zadržati konzervativnost u procenama kratkoročnog rasta Srbije, imajući u vidu da su naša privredna kretanja čvrsto povezana sa onim u EU, pre svega u Nemačkoj.

Izvor: Evrostat, kalkulacije autora

 

U okviru kvartalnog CEVES Biltena predstavljamo i tumačimo redovno istraživanje indeksa ekonomskog raspoloženja privrede koje RZS redovno snima za potrebe EUROSTAT-a. Kompozitni  indeks je rezultat razlike u broju pozitivnih i negativnih odgovora na pitanja o stanju i očekivanjima o „ekonomskom raspoloženju” odnosno finansijsku/ekonomsku situaciju izraženih u četiri ekonomska sektora – industrija, maloprodaja, usluge i građevinarstvo – kao i kod potrošača (indeks 100 znači da je broj onih koji očekuju poboljšanje isti kao onih koji očekuju pogoršanje).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *